lördag, januari 07, 2006

Bok II: Och folk fortsatte göra historia...

Här är ett till tips på bok att läsa. Jag recenserade den nyligen i VLT. Här är en lite längre version med mer roliga citat ur boken.

Roligt och tankeväckande om 1900-talet

Europeana – en kortfattad historia om nittonhundratalet
Patrik Ourednik
Natur och Kultur 2005

I boken, eller krönikan snarare, Europeana lägger tjecken Patrik Ourednik pussel över förra århundradet. Bitarna läggs ut lite hur som helst - någon sammanhållen berättelse är det inte - men passar bra ihop ändå. Slutresultatet är ett samtidigt spränglärt och galghumoristiskt verk utan vare sig moraliserande eller akademiserande, med inga källhänvisningar eller ens något namns nämnande.

Ourednik gycklar sig fram och tillbaks, kors och tvärs, genom ett nittonhundratal som för var sida ter sig allt absurdare. Men det är ingen 70-talist ur den ironiska generation som håller i pennan utan en 50-talist uppvuxen på andra sidan järnridån, så allvaret försvinner aldrig ur läsningen.

Det är intensivt och ofta roligt, men väcker eftertanke och reflektion – mycket om rasismen, folkmorden och krigen, men också kvinnofrigörelse, modernitet, religion, Internet, depressioner med mera. Trots det avväpnande ordflödet, de små och få sidorna (138 stycken) med dessutom stort typsnitt, blir läsningen snart ändå tröttsam, i längden lite för mycket gyckel och bisarrheter, och trots det uppdrivna tempot faktiskt flera upprepningar. Som bok att plocka upp för en stunds rofylld läsning fungerar den dock utmärkt. Några axplock om 1900-talets början, slut och vad som hände däremellan får illustrera:

"Andra sade att nittonhundratalet började när det blivit klarlagt att människorna härstammade från aporna, och en del människor sade att de härstammade mindre från aporna än andra, eftersom de snabbare hade gjort framsteg i utvecklingen. Sedan började människor jämföra språken och fundera på vem som hade det mest utvecklade språket och vem som hade kommit längst i civilisationsprocessen. För det mesta ansåg man att det var fransmännen, eftersom man gjorde olika intressanta saker i Frankrike och fransmännen kunde konversera och använde konjunktiver och konditionalisformer och log förföriskt mot kvinnorna och kvinnorna dansade cancan och målarna kom på impressionerna."

"I länder med katolsk tradition existerade inga eugeniklagar, eftersom katolikerna var emot utvecklingsteorin och sterilisering och aborter och sade att ingen hade rätt att ta ifrån människan det som Gud nedlagt i henne, och protestanterna sade å sin sida att attityderna utvecklades och att det var typiskt för katolikerna att avvisa framsteget och att det var något som de hade gjort i fyrahundra år."

"Sociologerna sade att depressionerna var ett patologiskt uttryck för en känsla av oförmåga och ett medvetande om tomhet. Och att människorna tidigare varit neurotiska eftersom de skulle ha velat göra förbjudna saker men inte kunde, eftersom det var förbjudet, och att de kände sig skuldmedvetna när de bröt mot förbudet. Och senare när nästan allt var tillåtet började de bli depressiva eftersom de inte visste vad de egentligen ville göra och förvandlades till nya patologiska subjekt, och psykiatrikerna sade att det patologiska subjektet fullständigt hade förändrats."

"Flyganfallen mot Serbien varade i sjuttioåtta dagar och var den första internationella militära konflikten i Europa sedan 1945 och var också det första kriget i vilket inte en enda soldat på segrarsidan dog, och krigsstrategerna sade att det var ett löfte inför framtiden och att ingen skulle dö i krig i framtiden utom fienden."

"1989 kom en amerikansk politolog på en teori om historiens slut enligt vilken historien egentligen slutade 1989, eftersom den moderna vetenskapen och de nya kommunikationsmedlen gjorde det möjligt för människorna att leva i välstånd. Och att medborgaren egentligen var konsument och att konsumenten också var medborgare och att alla samhällsformer utvecklades mot liberal demokrati och att den liberala demokratin å sin sida ledde till alla auktoritära styrelseformers undergång och till politisk och ekonomisk frihet och jämlikhet och en ny tidsålder i den mänskliga historien, som emellertid inte längre skulle vara historisk. Men många människor kände inte till den teorin och fortsatte att göra historia som om ingenting hade hänt."

Alex Ljungvall